Cімейно орієнтований підхід

Поняття пацієнт орієнтованого підходу з’явилося на початку 2000-х років. Цей підхід фокусується на потребах самого пацієнта під час його лікування, оскільки погляди лікаря на результати і процес лікування і погляди пацієнта можуть не співпадати. У випадку, коли лікар призначає лікування, з яким пацієнт не згідний або не розуміє його зміст і результати, пацієнт часто може не дотримуватись призначень лікаря, і ефект від лікування втрачається.
Натомість залучення пацієнта як активного учасника медичної допомоги має більший ефект.

Окреме місце в пацієнт орієнтованому підході займає сімейно орієнтований підхід. Лікування дітей відрізняється від лікування дорослих, але окрім того пацієнтів в цьому випадку декілька – це як дитина, так і її батьки, і часто результат лікування дитини напряму залежить від правильно побудованих взаємовідносин з батьками.
Догляд, орієнтований на пацієнта та сім’ю, сприяє поліпшенню результатів лікування, покращенню досвіду, задоволенню роботою лікаря та медперсоналу та ефективному розподілу ресурсів.

img
img
img
Поширення інформації,

або інформаційна компетентність, - це, перш за все, заданість лікаря шукати, розпізнавати, виокремлювати лише достовірну інформацію, робити висновки, критично оцінювати великий потік інформації.
І після цього цей розділ передбачає, спроможність лікаря пояснити родині декілька варіантів лікування, в кожному з яких можуть бути свої  переваги і недоліки. При цьому важливо впевнитися в тому, що пацієнт зрозумів те, що йому пояснюють, а отже лікар має пояснити це мовою, зрозумілою для родини, використовуючи ті терміни і поняття, які їй зрозумілі.
Чи може зміна фокусу лікарів на комунікацію з батьками  призвести до покращення стану здоров’я?
Незважаючи на досягнення сучасної медицини в сфері високих технологій, найпотужнішим діагностичним інструментом є розмова лікаря і родини/пацієнта, яка може виявити левову частку проблем. Однак те, що говорять рідні і те, що чують лікарі, часто є двома різними речами.
Рідні хворих дітей, які прагнуть передати симптоми, відчувають нагальність "довести свою справу" до  лікаря. Лікарі, відчуваючи необхідність бути ефективними, намагаються виконати багатозадачність, і поки пацієнти говорять, можуть пропускати ключові елементи. Додайте сюди стереотипи, неусвідомлені упередження, страх отримати скаргу чи поганий відгук - і ризик помилкового діагностування та медичних помилок небезпечно збільшується. Саме тому інформаційна компетентність є важливою в процесі лікування.
img

Принципи сімейно орієнтованого підходу

Гідність і повага
Поширення інформації
Співучасть
img

Це перше, з чого має починатися взаємодія батьків або інших законних представників дитини і лікаря. Саме з гідності і поваги має починатися процес лікування, взаємодія лікаря, родини і самого маленького пацієнта. Гідність і повага – це вміння цінувати особистий простір дитини та її родини, відноситися з розумінням до емоційного стану, не висловлювати неповагу, не тільки з’ясовувати, а й поважати точки зору й вибір родини, зважати на культурні традиції, переконання, цінності та знання представників дитини, поважати всі частини тіла дитини в такому вигляді, як вони є. Відчуваючи відношення з гідністю і повагою, дитина й родина стають помічниками у процесі одужання, а сам період хвороби для всіх учасників процесу проходить комфортніше й з меншим стресом.

img

або інформаційна компетентність, – це, перш за все, заданість лікаря шукати, розпізнавати, виокремлювати лише достовірну інформацію, робити висновки, критично оцінювати великий потік інформації. І після цього цей розділ передбачає, спроможність лікаря пояснити родині декілька варіантів лікування, в кожному з яких можуть бути свої переваги і недоліки. При цьому важливо впевнитися в тому, що пацієнт зрозумів те, що йому пояснюють, а отже лікар має пояснити це мовою, зрозумілою для родини, використовуючи ті терміни і поняття, які їй зрозумілі. Чи може зміна фокусу лікарів на комунікацію з батьками призвести до покращення стану здоров’я? Незважаючи на досягнення сучасної медицини в сфері високих технологій, найпотужнішим діагностичним інструментом є розмова лікаря і родини/пацієнта, яка може виявити левову частку проблем. Однак те, що говорять рідні і те, що чують лікарі, часто є двома різними речами. Рідні хворих дітей, які прагнуть передати симптоми, відчувають нагальність “довести свою справу” до лікаря. Лікарі, відчуваючи необхідність бути ефективними, намагаються виконати багатозадачність, і поки пацієнти говорять, можуть пропускати ключові елементи. Додайте сюди стереотипи, неусвідомлені упередження, страх отримати скаргу чи поганий відгук – і ризик помилкового діагностування та медичних помилок небезпечно збільшується. Саме тому інформаційна компетентність є важливою в процесі лікування.

img

Діти і члени їхньої родини – це одна зі сторін лікувального процесу. Необхідно заохочувати і підтримувати участь дітей і батьків у догляді й прийнятті рішень на обраному ними рівні. Тут важливо узгодити між лікарями і пацієнтами або батьками пацієнтів очікуваний результат лікування.

Так, наприклад, існують хронічні хвороби, при яких одужання в класичному розумінні не можливо, а отже і очікувані результати лікування інші. Вони можуть бути різними з точки зору родини і лікаря. Тому лікар має дізнатися у батьків дитини або інших її законних представників, які результати лікування він очікує. Очікувані результати мають бути чіткі, вимірювальні, досяжні і мати часові рамки.

img
img
Завантажити брошуру з СОМ

Відеокурси з сімейно орієнтованої медицини

З найкращими практиками з сімейно орієнтованої медицини – психологами, медиками, тренерами – ми створили відеокурси. З них ви дізнаєтеся, як надавати якісний медичний догляд дітям і їхнім родинам, при цьому залишаючись у ресурсі й ефективно виконуючи професійні обов’язки.
Стрес і професія Лікар
Профілактика емоційного вигорання
Наслідки вигорання
Реакція пацієнта на діагноз. Стадії прийняття хвороби
Як повідомити дитині про важкий діагноз?
Як повідомити близькимдитини про її хворобу?

Дізнайтеся більше про сімейно орієнтований підхід